Registrera varumärke | Varumärkesskydd
Genom ett varumärkesskydd får du ensamrätt till det som kännetecknar ditt företag och dina varor eller tjänster. Bjerkén Hynell hjälper dig skydda ditt varumärke.
Varumärkesskydd - säkra din rätt
Att skydda sitt varumärke ger ensamrätt till ordet eller symbolen som kännetecknar en verksamhet eller dess produkter och tjänster. Det hindrar även konkurrenter från att använda detta eller ett liknande varumärke för sina produkter eller tjänster. Ett varumärke är dessutom en ekonomisk tillgång som ökar i värde när varumärket får mer goodwill. Att ansöka om varumärkesskydd och registrera ett varumärke ger därmed ofta en mycket positiv inverkan på en verksamhets ekonomiska utveckling och framgång.
Vi hjälper dig med varumärkesskydd över hela världen
Skydda ditt varumärke och öka företagets värde
Våra tjänster inom varumärkesskydd
Bjerkén Hynell har lång erfarenhet av varumärkesärenden och hjälper dig med att:
- lämna in din varumärkesansökan i Sverige, EU och internationellt genom World Intellectual Property Organization (WIPO) till konkurrenskraftiga priser,
- ansöka om varumärkesskydd utomlands via vårt stora nätverk av utlandskontakter,
- genomföra sökningar i registren efter liknande varumärken innan inlämning av din ansökan,
- utforma varumärkesansökningar på ett sätt som optimerar skyddet för ditt varumärke,
- besvara förelägganden och korrespondens från myndigheter,
- bevaka frister, t.ex. förnyelsefrister,
- bevaka ditt eller någon annans varumärke i registren,
- invända mot andras varumärkesansökningar,
- bedöma om ett varumärke gör intrång i ett annat skyddat varumärke,
- hantera tvister och piratkopiering gällande ditt varumärke,
- utforma strategier för exempelvis användning och fortsatt expansion av ditt varumärke;
- utforma avtal såsom licens-, överlåtelse- och samexistensavtal för varumärket.
Vad krävs för att få ett varumärkesskydd?
För att få ett varumärkesskydd beviljat får det inte existera tidigare registrerade förväxlingsbara varumärken i den jurisdiktion du söker ditt skydd vid tidpunkten för inlämning av ansökan om varumärkesskydd. Vidare behöver varumärket inneha särskiljningsförmåga och får därmed inte vara generiskt eller beskrivande. Bjerkén Hynell kan hjälpa dig avgöra om ditt varumärke uppfyller kriterierna för skydd.
Hur länge gäller en varumärkesregistrering?
Ett varumärkesskydd gäller i teorin för evigt. Varumärket behöver dock förnyas vart tionde år efter inlämning eller registrering, men så länge förnyelse genomförs fortsätter skyddet att gälla.
Ansöka om varumärke i Sverige och EU
Svenska företag brukar som första steg varumärkesskydda namn och symboler genom registrering av ett svenskt varumärke eller ett EU-varumärkesskydd. Ett varumärkesskydd i Sverige kan erhållas genom inlämning av ansökan till Patent- och registreringsverket (PRV). För skydd inom EU, vilket även täcker Sverige, inlämnas ansökan till EU-myndigheten för varumärken och design (EUIPO). Varumärkeshandläggarna på Bjerkén Hynell är auktoriserade varumärkesombud inför EUIPO och har lång erfarenhet av att assistera klienter med att utforma och inlämna ansökningar till både PRV och EUIPO.
Registrera varumärke internationellt: Skydda ditt varumärke i världen
För att registrera ett varumärke internationellt utanför Sverige och EU kan varumärkesskydd främst sökas på två olika sätt. Antingen lämnar sökanden in en varumärkesansökan till WIPO (World Intellectual Property Organisation) eller så ansöker man om varumärkesskydd i flera enskilda separata länder.
Internationell registrering (WIPO)
För att utöka sitt varumärkesskydd är det möjligt att ansöka om en internationell varumärkesregistrering genom Madridprotokollet, vilket administreras av myndigheten WIPO. Innan en internationell ansökan kan inlämnas behöver dock varumärket redan finnas ansökt om eller registrerat i exempelvis Sverige eller EU.
I en internationell varumärkesregistrering väljer du de länder som varumärkesskyddet ska sökas i. Sökanden väljer bland de länder som är anslutna till Madridprotokollet. Exempel på valbara länder är USA, Kina, Australien och Indien, men det finns även ett ytterligare hundratal länder som är anslutna till protokollet. Bjerkén Hynell kan assistera dig i att kostnadseffektivt skydda ditt varumärke i världen genom en internationell varumärkesregistrering.
Skydda ett varumärke nationellt i enskilda länder
Som alternativ till internationella ansökningar via WIPO är det möjligt att skydda sitt varumärke nationellt i enskilda länder för att ge varumärket skydd i andra delar av världen. En varumärkesansökan lämnas då in genom ett nationellt ombud i det land där varumärket ska bli registrerat. Bjerkén Hynell kan assistera dig med denna process genom sitt globala nätverk av ombudskontakter.
Är ditt varumärke unikt? Vi ger dig svaret
Vanliga frågor om varumärkesskydd
Kortfattat: Ett varumärkesombud sparar dig tid, minskar risken för fel och skyddar ditt varumärke på ett optimalt sätt. Nedan förklarar vi varför:
Strategisk rådgivning: Ett ombud som Bjerkén Hynell hjälper dig att välja rätt klassificeringar och termer enligt Niceklassificeringen vid sökande av ett varumärkesskydd och säkerställer att ditt varumärke får ett utformat skydd utifrån just din verksamhet och dina behov. Det är ofta detta moment många företag som söker varumärkesskydd utan ombud har bristfällig kunskap om. Detta kan leda till att varumärkesregistreringar som inte inlämnats av ett ombud ofta kan sakna viktiga delar av sitt skydd. Varumärkesskyddet blir då mindre effektivt att använda för att påtala intrång, driva processer och genomföra invändningar med.
Expertis i myndighetsprocesser: Med stor erfarenhet av att arbeta med ärenden hos exempelvis PRV, EUIPO och WIPO ökar chanserna till en godkänd registrering vid inlämning av en varumärkesansökan genom ett ombud. Ombudet hanterar även eventuella förelägganden och ger rådgivning kring dessa, samt kontrollerar så att alla frister (”deadlines”) hålls.
Undviker merkostnader: Eftersom ett ombud kan utforma varumärkesansökningar på ett sätt som är optimalt för kunden och ge strategisk rådgivning inför en inlämning för att undvika eventuella hinder, behöver du inte lägga ytterligare kostnader i framtiden på att inlämna nya ansökningar för att exempelvis komplettera befintliga bristfälliga skydd eller för att överkomma hinder som ombudet sannolikt hade upptäckt, exempelvis om ett varumärke saknar särskiljningsförmåga.
Varumärkesskydd i Sverige, EU och WIPO gäller initialt i 10 år från ansökningsdagen. Därefter kan det förnyas obegränsat i 10-årsintervaller, så länge förnyelseavgiften betalas. Ett ombud som Bjerkén Hynell hjälper dig att hålla reda på dessa 10-årsperioder och meddelar dig i god tid inför att varumärket kan förnyas, så att du kan besluta om du vill ha kvar eller släppa detta.
Kostnaden för ett varumärkesskydd varierar mycket beroende på flera faktorer:
Länder: Beroende på vilka länder du önskar söka skydd i varierar kostnaderna. Sverige har i regel en lägre kostnad medan en EU-ansökan har en något högre kostnad, men inkluderar då skydd i samtliga 27 EU-länder inklusive Sverige. En EU-ansökan kan därmed vara mer kostnadseffektiv för företag med verksamhet både i och utanför Sverige.
Antal klasser: Varje extra klass utöver den första i ansökan medför ytterligare kostnader. Bjerkén Hynell kan hjälpa dig klassa din varumärkesansökan på ett optimalt sätt efter dina behov och budget.
Myndigheternas avgifter: Avgifterna varierar från land till land och påverkas också av aktuell valutakurs, om det är varumärkesmyndigheter utanför Sverige. Bjerkén Hynell kan ge dig aktuella uppgifter om myndigheternas avgifter vid förfrågan.
Ombudskostnader: Anlitar du ett ombud, betalar du också för deras tjänster, vilket ofta är väl värt investeringen för ett hållbart och starkt skydd. Bjerkén Hynell erbjuder kostnadseffektiva lösningar och strategier för inlämning och utformning av ditt varumärke. Kontakta oss för offert här.
Du kan skydda flera typer av varumärken, bland annat:
Ordmärken: Exempelvis ett företagsnamn, produktnamn eller namn på en tjänst du erbjuder.
Figurmärken: Logotyper både med eller utan ord i sig, samt grafiska element.
Speciella varumärken: Exempelvis ljud, färger och 3D-former kan också skyddas om de har särskiljningsförmåga.
Funderar du på vilken typ av varumärkesskydd du bör prioritera att söka – ordmärke, figurmärke eller både och? Kontakta oss för kostnadsfri rådgivning om detta.
Att registrera ett varumärke är inte bara en juridisk trygghet – det är också en smart ekonomisk strategi som kan bidra till att öka ditt företags värde och skapa nya intäktsmöjligheter. Här är några sätt på vilka ett registrerat varumärke kan ge ekonomiska fördelar:
Licensering: Ett registrerat varumärke kan licensieras ut till andra företag, vilket ger dig en passiv inkomst utan att du själv exempelvis behöver tillverka eller marknadsföra produkterna med varumärket. Licensintäkter kan vara en lukrativ och långsiktig inkomstkälla som skapar ekonomisk stabilitet och breddar ditt företags räckvidd utan stora investeringar.
Franchising: På ett liknande sätt som med vanlig licensiering kan du med ett varumärkesskydd använda det som bas för ett franchisingkoncept. Detta ger dig både direkt intäkt från franchisetagare, låter din verksamhet växa snabbt och stärker varumärkets synlighet och värde.
Prispremium: Ett välkänt varumärke kan öka kundernas förtroende och lojalitet, vilket gör att du potentiellt kan ta ut högre priser för dina produkter eller tjänster med ett etablerat varumärke än utan.
Ökat bokföringsvärde för företaget: Ett registrerat varumärke är en immateriell tillgång som kan redovisas i företagets balansräkning, vilket höjer det bokförda värdet. Vid en eventuell företagsförsäljning kan därmed ett registrerat varumärke öka företagets värdering avsevärt.
Attraktivt för investerare: Investerare ser positivt på företag som äger starka skyddade varumärken, eftersom dessa signalerar konkurrensfördelar och framtida inkomstpotential.
Om någon använder ditt varumärke på ett otillåtet sätt, eller om någon har börjat använda ett nytt varumärke som liknar ditt, bör du:
Kontakta ett juridiskt ombud: Ombudet hjälper dig att bedöma ärendet och förutsatt att grunder finns för att agera, skicka ett juridiskt korrekt brev till parten som använder varumärket. Bjerkén Hynell kan assistera dig både med bedömning och att utforma ett lämpligt varningsbrev, då vi har stor erfarenhet av tvister på varumärkesrättens område.
Vidta rättsliga åtgärder: Om motparten och du inte kan hitta en lösning utom domstol kan du vidta rättsliga åtgärder vid domstol. Där kan du exempelvis begära skadeståndsersättning och få ett förbud mot fortsatt användning av motpartens varumärke. Bjerkén Hynell företräder regelbundet klienter inför Patent- och marknadsdomstolen med överinstanser.
Behandlingstiden varierar, men förutsatt att inga förelägganden eller invändningar inkommer så gäller följande:
PRV: Ca. 4–6 månader.
EUIPO: Ca. 4-5 månader.
Internationell registrering (WIPO) Ca. 6-18 månader beroende på vilka länder som ingår i ansökan.
En välutformad och -förberedd ansökan som inlämnas genom ett ombud leder ofta till att ovanstående tider till registrering kan hållas.
Ja, du kan ansöka själv hos PRV eller EUIPO. Dock kräver processen kunskap om juridik, klassificering och praxis för att undvika avslag, invändningar och bristfälligt formulerade skydd. Ett ombud som Bjerkén Hynell säkerställer att varumärkesansökan uppfyller alla krav och blir optimalt utformad. Du kan läsa mer om detta under: ”Varför ska jag anlita ett ombud för att söka varumärkesskydd?”.
Önskar du kontakta oss om varumärkesskydd?
Våra handläggare hjälper dig att skydda ditt varumärke och öka företagets värde.
Hör av dig till oss idag!